FHI – Ontwikkeling academie
- Centrale regie op leren en ontwikkelen binnen de sector
- Co-creatie met leden voor een gedragen infrastructuur
- HRD strategisch ingezet als motor voor innovatie en groei
- Duurzame verbinding tussen leerbehoeften en sectoruitdagingen
Op weg naar een centrale regie op leren en ontwikkeling
De vraag
FHI, de federatie voor technologiebranches onderzoekt hoe zij als collectief regie kan voeren op leren en ontwikkelen. FHI verbindt vier branches: Industriële Elektronica, Gebouw Automatisering, Industriële Automatisering en Laboratorium Technologie en vertegenwoordigt de belangen van meer dan 650 aangesloten technologieleveranciers. Binnen deze diversiteit aan bedrijven en bestaande initiatieven groeit de behoefte aan meer samenhang, gezamenlijke koers en strategische HRD-kracht. FHI onderzoekt momenteel de mogelijkheid om samen met haar leden te komen tot een centraal regiepunt voor leren en ontwikkelen. Niet als losstaande nieuwe opleidingshub, maar als strategisch instrument om leerbehoeften doelgericht te verbinden aan de uitdagingen in de sector.
De aanpak van Vysta
We starten bij de kern: wat speelt er in de sector, wat leeft er bij de bedrijven, en waar wringt of ontbreekt het in de huidige leerinfrastructuur en aanbod? We voeren gesprekken, analyseren bestaande initiatieven en brengen behoeften, ambities en hiaten in kaart. Wat werkt al goed, waar zit overlap, en waar is ruimte voor iets dat niemand nu goed belegd heeft?
Onze rol is die van HRD-strateeg, aanjager en verbinder. We zorgen dat er geen ‘aanbodgedreven academy’ ontstaat, maar een infrastructuur die gedragen wordt door de praktijk en richting geeft aan de toekomst. Alles in co-creatie met de leden van FHI.
Het perspectief
Wat als we dit goed doen? Dan creëren we samen een duurzame leerinfrastructuur waarin de sector zélf regie voert over haar ontwikkeling. Geen losse initiatieven, maar een centrale functie die:
- Continu leerbehoeften en kennishiaten signaleert én hier gericht invulling aan geeft
- Branches en bedrijven helpt om HRD strategisch te positioneren én te organiseren
- Leren structureel verbindt aan innovatie, veiligheid, organisatieontwikkeling, samenwerking en professionele groei
- Human Development agendeert als collectieve kracht in een sector die voortdurend in beweging is
Die regiefunctie bouwen we nu, stap voor stap, gevoed door een gedeelde vraag uit het veld: Hoe maken we de mensen en bedrijven in deze sector sterker op een manier die werkt, beklijft en rendeert?
